Succesvolle webshop starten en runnen: bezoekers converteren naar bestellers!

PakketMail - Eenvoudig, voordelig en zorgeloos verzenden voor webshop & retail

Je marketingactiviteiten beginnen vruchten af te werpen en mensen weten je webshop te vinden. Uiteraard is het van belang om aandacht en energie te blijven steken in het verhogen van het aantal bezoekers.

Daarnaast komt er met het hebben van bezoekers een nieuwe activiteit om de hoek kijken: uitvinden hoe je zoveel mogelijk bezoekers kunt converteren naar kopers.

Conversie optimalisatie begint bij het krijgen van inzicht in de huidige situatie. Om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers en hun gedrag zijn er verschillende analysetools beschikbaar. Zodra je inzicht hebt in het gedrag van jouw bezoekers kun je resultaten analyseren.

Op basis van deze analyses kun je mogelijke verbeterpunten identificeren. Deze verbeterpunten kun je gestructureerd aan testen onderwerpen, zogenaamde A/B testen. Deze testen leveren resultaten op, die je vervolgens kunt implementeren in je shop. Om daarna het hele kunstje van meten, analyseren, hypotheses opstellen, A/B testen en aanpassen, te herhalen.

 

Analysetools: ‘meten is weten’

De eerste stap in het continue proces van conversie optimalisatie is het kiezen van de juiste analysetools om bezoekersgedrag in kaart te brengen. Een combinatie van Google Analytics en Hotjar brengt je een heel eind.

 

Google Analytics

Voor jou als eigenaar van een webshop is het belangrijkste doel natuurlijk verkoop van producten. Inzicht in het percentage van de bezoekers dat een aankoop doet, kun je krijgen door gebruik te maken van Google Analytics en een e-commerce trackingcode te plaatsen op je ‘bedankt voor de betaling’ pagina. Hiermee worden transactiegegevens naar Google Analytics gestuurd en kun je exact zien welk percentage van je bezoekers een succesvolle bestelling heeft geplaatst en voor welke waarde. Ook subdoelstellingen, die bijdragen aan je hoofddoelstelling, kun je via Google Analytics instellen. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in de volgende vragen:

Hoeveel bezoekers voegen een product toe aan hun winkelwagentje?
Welk deel daarvan beginnen aan het afrekenproces?
Welk percentage van de bezoekers voltooien het afrekenproces?
Hoe je precies doelen in kunt stellen in je Google Analytics account lees je hier.

 

Hotjar

Uit Google Analytics haal je informatie over wáár in het proces bezoekers afhaken. Wáárom bezoekers vroegtijdig je webshop verlaten wordt niet helder. Hiervoor kun je een tool als Hotjar gebruiken. Hotjar geeft inzicht in het moment waar mensen afhaken, hoe gebruikers hun muis over de website bewegen, waar gebruikers op klikken en welk percentage van de bezoekers naar beneden scrollt.

Analyseren
De resultaten uit Google Analytics en Hotjar geven bepaalde inzichten. Twee voorbeelden van inzichten die je zou kunnen krijgen na het analyseren van de resultaten:

Google Analytics laat zien dat 90% van de bezoekers op een productpagina geen product in hun winkelmandje plaatsen. Dankzij Hotjar blijkt dat de aankoopbutton lager staat dan dat de meeste gebruikers naar beneden scrollen.
Ondanks dat 21% van de bezoekers producten in hun winkelmandje plaatsen, rond slechts 1% het betalingsproces af.

Dit is belangrijke informatie die uit Google Analytics gehaald kan worden. Kijkende naar Hotjar zie je dat de gebruiker afhaakt nadat deze een betaaloptie moet selecteren. De gebruiker beweegt op en neer met zijn muis, maar selecteert geen betaaloptie.

 

Hypotheses en A/B testen

Op basis van je analyse kun je nu hypotheses opstellen en deze hypotheses aan testen onderwerpen. De hypothese die getest kan worden op basis van de eerste analyse is dat het hoger plaatsen van de aankoopbutton leidt tot meer producten in winkelwagentjes. De tweede hypothese kan zijn dat het toevoegen van meerdere betalingsopties er voor zorgt dat meer bezoekers hun bestelling afronden.

Aanpassen

Je A/B test heeft resultaat opgeleverd. Het verplaatsen van de aankoopbutton op de productpagina levert 60% meer producten in het winkelwagentje op. Ook het toevoegen van meerdere betalingsopties is positief gebleken. In plaats van dat 1% zijn bestelling afrond, is dit 2,3%.

De volgende stap is het doorvoeren van de aanpassingen en opnieuw beginnen met het analyseren van resultaten, om nieuwe hypotheses op te stellen en door te testen. Eindelijk is het duidelijk dat door het verplaatsen van de aankoopbutton

Met bovenstaande stappen kun je blijven verbeteren en stap voor stap een groter percentage bezoekers converteren naar kopers. Voor degene die besteld hebben moet je ervoor zorgen dat zij de producten ontvangen.

Verzenden is het volgende topic dat wij in de reeks ‘succesvolle webshop starten en runnen’ behandelen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.